Sjukdomar och olyckor tar inte semester


Fick detta mejl för ett tag sedan från Blodcentralen och tänkte att efter dagens händelser i Norge är detta ett utmärkt tillfälle att uppmärksamma er om blodgivning.
Själv är jag blodgivare sedan november 2009. Jag är otroligt glad och stolt över mitt beslut att bli blodgivare, känslan av att ge något som bokstavligen kommer från hjärtat för att rädda andra människors liv är obeskrivlig!

Vad fick mig att bli blodgivare?
Helt ärligt var det rädsla. Rädsla för att förlora någon jag älskar för att det inte fanns blod att ge personen. Självklart finns det fall då blod inte skulle rädda personen. Men om det finns möjligheter, varför inte ta vara på dom? Om det finns en chans att rädda en människas liv, varför inte ta den? Du förlorar inget på det, blodet du ger tar du igen nästan dagen efter och inget blod går åt spillo! Antingen går det till personer som behöver blod eller forskning, exempelvis cancerforskning.
Det gör inte ont, det är inte farligt och det är över på 10 minuter men känslan av att kanske räddat en människas liv sitter för evigt!

Snälla, tveka inte! Gå in redan nu på geblod.nu och anmäl er. Där kan ni även läsa lite mer om vad blodgivning innebär och hur det går till. Jag läste även nu att blodtyp O behövs väldigt mycket av just nu i Oslo. Det är tyvärr inte många som har den blodtypen och den behövs alltid. Om du har den blodtypen och inte redan är blodgivare snälla snälla snälla anmäl dig idag!!

Jag önskar er en trevlig helg och hoppas att alla ni tar åt er av detta inlägg och åtminstone går in på geblod.nu och tar en titt.

Kramar K

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0